Încercăm să recuperăm spiritul educației autentice

academia
Academia Privata

Academia Privata

Academia Privată este un proiect educațional alternativ, eminamente privat. Fără acreditări oficiale și șabloane inutile, aceasta își propune să recupereze spiritul educației autentice.
Academia Privata

Latest posts by Academia Privata (see all)

 

Academia Privată (www.academiaprivata.ro) este un proiect educațional alternativ, eminamente privat. Fără acreditări oficiale și șabloane inutile, aceasta își propune să recupereze spiritul educației autentice pentru acei oameni care mai cred că educația e un lucru bun care trebuie dobândit, nu pentru diplome, nu de formă, ci pentru valoarea sa intrinsecă. Proiectul s-a născut din dorința fondatorilor și a câtorva prieteni și colegi de a sparge cercul clientelelor educaționale captive care populează spațiul educației publice (chiar și a celei așa-zis private, care l-a noi a însemnat „dreptul” sau „libertatea” de a copia întocmai, sub cea mai strictă supraveghere, modelul de stat monopolist). Fie obligativitatea directă a educației (ca-n cazul școlii generale și parțial liceul), fie obligativitatea indirectă dată de imposibilitatea de a accede la anumite slujbe și nivele salariale în lipsa diplomelor (parțial liceul, dar mai ales studiile superioare) fac din domeniu, dacă nu o vale a plângerii, o vale a dezinteresului în care ambalajul s-a identificat cu conținutul.

Cursurile – și în general produsele educaționale – oferite de lectorii Academiei Private abordează teme economice, de filozofie politică, etice, teologice, dar și culturale sau științifice generale, având ca obiectiv nu atât adăugarea a încă unui certificat la CV, ci sporirea efectivă a înțelegerii lumii în care trăim. Din direcții diferite (dar cu toate acreditările oficiale de rigoare) aflăm că economia de piață sau socialismul, deși radical opuse, sunt amândouă căi posibile de organizare a sistemelor economice; că vaccinurile sunt fie salvatorul a milioane de vieți, fie călăul acestora; că religia este fie o activitate intelectual, cultural și științific compromisă, fie că este regina cunoașterii; că educația publică este lumina umanității sau, dimpotrivă, întreprindere cu menirea de a prosti; că televizorul și calculatorul sunt marca învățământului modern sau că, de fapt, sunt garanția educației ratate; că ecologia este șansa viitorului sau, dimpotrivă, începutul unui totalitarism de tip nou (și exemplele pot continua virtual la nesfârșit). Nu se poate spera la răspunsuri pentru acest tip de întrebări din partea certificatelor, ci numai prin înțelegerea reală a problemelor.

În sesiunea de toamnă a acestui an, vă propunem patru cursuri noi, care sperăm, pe de o parte să fie de interes și participanții să constate la final că au ieșit îmbogățiți în înțelegerea problemelor discutate, dar și orientați în măsura în care vor să continue pe cont propriu, iar pe de alta să surprindă duhul interdisciplinar (în sensul, sperăm, cel mai bun al cuvântului) al proiectului Academiei Private.

***

Un prim curs propus este Literatura noii ordini mondiale care își propune o prezentare și o discuție despre patru romane clasice ale literaturii distopice. Ca teme generale vor fi urmărite relevanța lor pentru modernitate, presupozițiile antropologice și filozofia politică implicită, cu un accent special pe amplasarea fiecărui roman într-un context ideologic anume. În același timp, vor exista trimiteri și comparații inevitabile la textele utopice notorii (RepublicaUtopia sau Călătoriile lui Gulliver) pentru a pune în evidență locurile comune, dar mai ales diferențele specifice. În subsidiar, vor fi atinse și distopiile cinematografice, mai ales în cazul ecranizărilor romanelor în discuție.

Cursul se adresează celor interesați de istorie contemporană, pasionaților de istoria ideilor, literatură și filozofie. Însă, practic, oricine dorește o introducere livrescă în totalitarism, eugenie, transhumanism, tehnocrație și alte variațiuni ale acelorași erezii, este binevenit. În consecință, pentru participarea la seminar nu e nevoie de standarde formale, însă lectura cărților în discuție va fi mult apreciată.

Temele întâlnirilor: Noi_Evgheni Zamiatin, Minunata Lume Nouă_Aldous Huxley, 1984_Gerorge Orwell și Acea putere hidoasă_C.S. Lewis

Lectorul cursului este Ninel Ganea, cercetător independent, membru asociat al Institutului Ludwig von Mises – Romania, a studiat filozofia la Universitatea București și știintele politice la SNSPA. În ultimii ani a scris pentru blogul Karamazov (www.karamazov.ro).

Cursul o să se desfășoare pe parcursul a 8 întâlniri în perioada 11 octombrie – 29 noiembrie 2016, săptămânal, marți, începând cu orele 18,30.

***

 

Cum se citește o carte? (după Mortimer Adler, ”How to Read a Book”)

Cu siguranță veți privi un astfel de seminar cu scepticism, mai ales că este oferit fără discriminare atât tinerilor cât și adulților (nu excludem nici pensionarii). Vă garantăm însă că după întâlnirea cu Mortimer Adler și cartea sa How to Read a Book vă veți fi schimbat părerea în legătură cu caracterul completamente intuitiv al cititului ca practică accesibilă fără rest și la cel mai înalt nivel oricui este alfabetizat elementar. Vom descoperi împreună că cititul – în orice ipostază și pentru orice scop anume – este un veritabil meșteșug. Că se poate citi bine, dar se poate citi și prost. Că putem culege mierea unei cărți folosind-o ca să ne formăm, lustruim și ascuțim mintea, sau putem să ne pierdem vremea cu ea dând ultima filă ca epilog al unei nebănuite ratări de a înțelege despre ce a fost vorba. Și multe altele: ce fel de cărți să citim? Grele sau ușoare? Să le citim o singură dată, sau de mai multe ori? Integral sau parțial? Există cărți care (nu) merită citite? Ș.a.m.d. Vă așteptăm să reconsiderăm împreună cu Mortimer Adler ce înseamnă cu adevărat să citești o carte.

Lectorul cursului este Mihai-Vladimir Topan, fondator al Academiei Private, președinte al Institutului Ludwig von Mises – România, conferențiar universitar în cadrul Departamentului de Relații Economice Internaționale (ASE, București), membru fondator al Property and Freedom Society (Bodrum, Turcia), Romanian Senior Fellow al The Cobden Centre (Londra), Alumnus al Colegiului Noua Europă (București), doctor în economie și afaceri internaționale, predă cursuri de politici economice comparate, concepte și principii economice, comerț internațional, politici comerciale, guvernanță corporativă și piețe financiare internaționale.

Cursul va avea loc sâmbătă, 15 octombrie 2016, ora 10,00. Durata întâlnirii este de cca 3h/întâlnire.

***

Se repetă sau nu istoria? Trece economia printr-o perioadă de boom sau de creștere sănătoasă?

Creșterea economică susținută, chiar excesivă sau peste potențial – cum o consideră numeroși analiști – ne pune pe gânduri. Încă păstrăm proaspătă amintirea anilor de boom, 2004-2008, și mai ales criza care a urmat acelei perioade de creștere nesustenabilă. Întrebarea care se pune acum este: traversează oare România o perioadă similară de avânt artificial care va duce inevitabil la criză, se întrevede oare la orizont spectrul declinului? Este important să știm dacă istoria se repetă, deoarece de elucidarea acestei chestiuni depind o mulțime de decizii personale. Ar trebui să mă grăbesc să cumpăr o casă sau este cumva prea târziu? Să iau un credit acum sau mai bine nu, fiindcă dobânzile vor crește în viitorul apropiat? Să-mi fac planuri de viitor bazându-mă pe veniturile actuale sau să mă aștept la o scădere a acestora?

Participanții la acest workshop vor avea ocazia să înțeleagă contextul economic actual și să-și fundamenteze mai bine deciziile personale.

Lectorul cursului este Bogdan Glăvan, profesor universitar de economie, Director al Centrului de Economie Politică și Afaceri “Murray Rothbard” din cadrul Universității Româno-Americane (București). El a publicat mai multe articole în American Journal of Economics and Sociology, Quarterly Journal of Austrian Economics și Independent Review şi a îndeplinit rolul de referent pentru publicaţii ştiinţifice prestigioase, printre care British Journal of Sociology, a publicat în 2009 cartea Împotriva curentului. Însemnări despre criza financiară actuală, este coautor al volumului Capitalismul. Logica libertății, Editura Humanitas, 2013 și scrie zilnic comentarii de economie politică pe blogul personal www.logec.ro.

Întâlnirea va avea loc vineri, 14 octombrie 2016, ora 18,30. Durata întâlnirii este de cca 2h/întâlnire.

***

 

Diferența dintre capitalism și socialism într-o singură lecție

Motivul fundamental pentru care organizarea socialistă a economiei nu poate întrece organizarea capitalistă ține de problema calculului economic. În urmă cu un secol Ludwig von Mises dădea o lovitură decisivă doctrinei marxiste, explicând pentru prima dată de ce calculul economic este imposibil în socialism și de ce, în consecință, o economie socialistă va suferi de pe urma unei ineficiențe acute în alocarea resurselor, sărăcie și injustiție. Ulterior, s-a demonstrat că haosul calculațional afectează orice economie în măsura, mai mică sau mai mare, în care aceasta este lipsită de pilonul proprietății private.

Participanții la acest workshop vor avea ocazia să descopere teorema imposibilității calculului economic în socialism și să dobândească astfel instrumentul intelectual esențial pentru respingerea (elegantă și categorică) argumentelor care vizează socializarea investițiilor și a producției.

Lectorul cursului este Bogdan Glăvan.

Întâlnirea va avea loc vineri, 28 octombrie 2016, ora 18,30. Durata întâlnirii este de cca 2h/întâlnire.

 

Pe viitor vom lansa și multe alte cursuri (spicuim câteva teme: cultură și civilizație bizantină, economia pieței libere, dialogul religie știință, economia pentru creștini-ortodocși etc.), unele dintre ele accesibile și on-line. În luna noiembrie, profitând și de lansarea traducerii în limba română a cărții Dumbing Us Down. The Hidden Curriculum of Compulsory Schooling a lui John Taylor Gatto sub titlul Cum suntem imbecilizați. Curriculumul ascuns al școlarizării obligatorii la editura Anacronic, dar și de recentele discuții pe tema homeschooling-ului, pregătim un seminar pe tema educației.

Toate cursurile noastre se desfășoară la sediul Academiei Private pe Calea Călărașilor 161, et. 2, cam. 26, sector 2, București. Pentru orice întrebări ne găsiți la contact@academiaprivata.ro sau telefonic la (021) 327 76 76. Ne puteți urări cursurile si publicațiile pe site-ul nostru academiaprivata.ro sau pe facebook.com/academiaprivata. Vă așteptăm la curs!

 ***

 

UPDATE 1

Teoriile conspirației. O analiză filosofică

Teoriile conspirației nu au o imagine prea bună, în ciuda popularității lor. Nu de puține ori când cineva vrea să discrediteze o explicație este suficient să observe condescendent „hai că asta e deja conspirație”!, sugerând cumva o interpretare exagerată și cu totul implauzibilă. Acest lucru este, fără îndoială, facilitat de existența unui mare număr de astfel de teorii sau ipoteze, nu puține dintre ele complet fanteziste. Pe de altă parte însă, ele nu pot fi evacuate complet și chiar atât de facil din spațiul cunoașterii. Revin (sau sunt elaborate) cu insistență, iar unele dintre ele au insolența de a se dovedi până la urmă adevărate, caz în care își dovedesc pur și simplu utilitatea – oricât de limitată – în cunoașterea și înțelegerea realității.

Cursul combină elemente de filosofia științei, analiză de tip public choice și perspectiva propusă de școala austriacă de economie pentru a analiza un produs epistemic mai puțin cercetat: teoriile conspirației. Va consta în 3 întâlniri și își propune să atingă următoarele 5 elemente:

  1. Individualismul metodologic în teoriile conspirației. În diverse teorii politice entitățile care acționează pot fi indivizi sau entități agregate ca voința neamului, cererea agregată, spiritul național etc. Aici ne va interesa natura entităților din teoriile conspirației. Punctul nostru de plecare va fi că, în general, actorii teoriilor conspirațiilor sunt indivizi concreți, cu nume și prenume, chiar dacă de cele mai multe ori sunt invocate organizații: Illuminati, Masoneria etc.
  2. Testabilitatea teoriilor conspirației. Potrivit unor critici teoriile conspirației sunt în mod suspect imune la critică, la respingere prin apel la fapte, fiind astfel înrudite cu teorii precum scepticismul, marxismul și psihanaliza. Vom examina posibilitatea ca aceste teorii să fie infirmate prin fapte.
  3. Problema adevărului în teoriile conspirației. În acest punct ne interesează o analiză a teoriilor conspirației din punctul de vedere al adevărului și falsului. Este demn de menționat că există teorii ale conspirației care cu timpul s-au dovedit a fi adevărate. De asemenea, prin comparație cu alte curente aparent mai respectabile, operează (sau sunt cel puțin compatibile) cu o teorie tare a adevărului.
  4. Natura umană în teoriile conspirației. Teoriile conspirației asumă o imagine pesimistă asupra ființei umane, o imagine diferită de cea caricatural și facil optimistă din alte sisteme de gândire cum ar fi, de exemplu, socialismul.
  5. Scepticismul antisistem în teoriile conspirației. Teoriile conspirației oferă explicații alternative celor oficiale. Scepticismul teoriilor conspirației nu este unul radical ca în anumite forme de scepticism, ci este unul selectiv, care vizează lipsa de plauzibilitate a anumitor interpretări guvernamentale pentru anumite evenimente. Ne interesează, prin urmare, o analiză și o evaluare a acestei atitudini antisistem.
 Lector este Costel Stăvărachecercetător asociat Centrului pentru Dezvoltare și Analiză Instituțională (CADI), absolvent al Facultății de Filosofie, Univeritatea București și doctor în științe politice, SNSPA, cu o teză pe acțiunea afirmativă. Cele 3 întâlniri ale cursului se vor desfășura în perioada 10 noiembrie – 24 noiembrie 2016, săptămânal, joi, începând cu orele 18,30. Durata întâlnirii este de cca 2h/întâlnire.
***
UPDATE 2
Dreptul și economia firmei în tradiția austro-libertariană: o analiză critică a guvernanței corporative contemporane

Cursul își propune analiza principalei instituții prin care afacerile contemporane își desfășoară activitatea – respectiv corporația – și impactul său asupra alocării resurselor în economia modernă și a motivațiilor actorilor economici de a se comporta economicos. Teza lectorului, construită în tradiția școlii austriece de economie și a principiilor legale libertariene, este că legislația contemporană în domeniul societăților comerciale, a dreptului muncii, a piețelor financiare și a protecției consumatorului distorsionează într-un mod nefast procesul prin care se creează și se distribuie prosperitatea.

Provocările fundamentale ale afacerilor contemporane – firmele de mari dimensiuni, aneantizarea antreprenoriatului real, birocratizarea activității private de afaceri, nefuncționarea piețelor de fuziuni și achiziții dar și democrația acționarială, fraudele financiare, exproprierea masivă a micilor acționari și o clasă managerială omnipotentă – pot fi interpretate corect doar în cheia tradiției austro-libertariene. Pe fundalul teoriei austriece a activității antreprenoriale și pornind de la instituții legale precum corporația, răspunderea limitată, relația principal – agent, datoria fiduciară, cursul va explora mecanismele prin care decizia este luată în cadrul firmelor moderne și a modului în care diferite categorii legale de actori economici influențează această decizie.

Lector este Radu Cristian Mușetescuprofesor de afaceri internaționale în cadrul Academiei de Studii Economice din București. Absolvent al Facultății de Relații Economice Internaționale, a urmat cursurile unui program de studii aprofundate pe Geopolitică și Geostrategie în cadrul aceleiași universități. Ulterior, a abordat tema „Alianțelor strategice între firme pe plan internațional” (teza de doctorat) și a parcurs un program de studii postdoctorale pe tema „Impactului crizei economice asupra politicii europene în domeniul ajutorului de stat”. Interesat de problematica dreptului și a economiei, explorează subiecte legate de impactul normelor de drept asupra alocării de prosperitate și a motivațiilor de comportament economic. Subiecte precum dreptul și economia firmei, firmele de mari dimensiuni, dreptul natural dar și teoria intervenției publice și internaționalizarea afacerilor sunt în centrul atenției sale. Este cercetător asociat al Institutului Ludwig von Mises – România.

Cele 3 întâlniri ale cursului se vor desfășura în perioada 9 noiembrie – 23 noiembrie 2016, săptămânal, miercuri, începând cu orele 18,30. Durata întâlnirii este de cca 2h/întâlnire.

 

***

UPDATE 3

Școlarizare sau educație? Un seminar după John Taylor Gatto, Cum suntem imbecilizați (Dumbing Us Down)

 John Taylor Gatto (n. 1935) este cunoscut în primul rând ca un sever critic al sistemelor moderne de învățământ public obligatoriu de stat, în special în principalele sale lucrări: Dumbing Us Down (1992), The Underground History of American Education (2000) sau Weapons of Mass Instruction (2009). Mai puțin discutate sunt propunerile sale pozitive, despre educația așa cum ar trebui să fie. Apariția ediției în limba română a cărții sale Cum suntem imbecilizați. Curriculumul ascuns al învățământului obligatoriu (Editura Anacronic, 2016) este un bun prilej de a revizita atât criticile, cât și sugestiile pozitive al lui Gatto. Ultimele sunt sintetizate cel mai bine de un program în paisprezece puncte elaborat de el pe baza observațiilor făcute în legătură cu un număr de școli de elită private din spațiul american care produc în mod regulat absolvenți care se descurcă foarte bine ulterior în viață, mulți ajungând lideri. În cadrul acestora se mai face încă educație cu roade bune, însă tocmai împotriva prescripțiilor generale pe care se fundamentează restul sistemului de învățământ. Astfel, în program se regăsesc: (1) teoria naturii umane așa cum se desprinde ea din istorie, filozofie, teologie și literatură; (2) abilități specifice alfabetizării active (nu doar audiat și citit, ci și scris și vorbit în public în mod repetat și sistematic); (3) înțelegerea formelor instituționale majore (sistemul de justiție, corporațiile, armata, sistemul de învățământ – la noi am putea adăuga cel puțin și biserica); (4) exersarea repetată a bunelor maniere și a politeții ca bază a oricăror relații, alianțe sau simple contacte viitoare; (5) efortul independent; (6) sportul solicitant fizic ca sursă de grație și eleganță, dar și ca practică în gestionarea durerii și a situațiilor de urgență; (7) o cât mai completă teorie de acces în orice loc și către orice persoană; (8) asumarea responsabilității – întotdeauna, și întotdeauna de livrat mai mult decât s-a cerut; (9) dezvoltarea unui cod personal de conduită (în producție, în comportament și moral); (10) familiarizarea cu arta mare (capital cultural); (11) dezvoltarea puterii de observație riguroasă și pătrunzătoare, inclusiv prin mijloace precum desenul; (12) abilitatea de a gestiona provocările de orice fel; (13) dezvoltarea obiceiului de a trage cu prudență concluziile ce se impun în diversele raționamente; și (14) dezvoltarea constantă a puterii de judecată precum și testarea permanentă a judecăților anterior făcute în lumina acurateței lor. E destul de limpede că școlile noastre publice bifează în cel mai bun caz un număr minim de elemente conținute în acest veritabil curriculum. De pe băncile școlii ies tineri îndopați cu „mate”, fizică și „info” care nu înțeleg natura oamenilor din jur, descurcându-se cu greu în situații mergând de la simpla conversație, trecând prin relaționări instituționale și culminând cu viața personală, căsătorie sau relația cu proprii părinți sau copii. Sau ies persoane care nu au nici cea mai mică idee despre instituțiile juridice și ordinea (sau dezordinea) de drept, pradă sigură a vreunui polițist țâfnos sau controlor fiscal impertinent (dacă n-o fi pleonasm), mereu temătoare și inadaptate. Și exemplele ar putea continua în lumina fiecărui punct dintre cele de mai sus.

Un element care ar putea completa fericit viziunea lui Gatto despre educație ar fi educația întru virtute morală și duhovnicească. E drept că menționează conduita morală (vezi punctul 9 din program) și că un fond de cumsecădenie și spirit comunitar subîntinde toate observațiile lui. Dar, totuși, e de conceput situația în care un machiavelic inteligent ar putea folosi observațiile lui pentru a educa lideri și absolvenți competenți în sens rău – adevărate profile demonice. Bunătatea, cumsecădenia, jertfelnicia, dragostea – și toate acestea bine înțelese – sunt capitalul nebăgat în seamă, dar indispensabil, al oricărei orânduiri sociale, iar educația nu poate și nu are voie să facă abstracție de asta.

Lector este Mihai-Vladimir Topan, fondator al Academiei Private, președinte al Institutului Ludwig von Mises – România, conferențiar universitar în cadrul Departamentului de Relații Economice Internaționale (ASE, București), Membru al Consiliului Științific al Centrului de Cercetări în Relații Economice Internaționale, membru fondator al Property and Freedom Society (Bodrum, Turcia), Romanian Senior Fellow al The Cobden Centre (Londra), Membru al Consiliului Consultativ al Centrului pentru Economie Politică și Afaceri Murray Rothbard, Alumnus al Colegiului Noua Europă (București). Doctor în economie și afaceri internaționale (2009) cu o teză despre Întreprinderea în afacerile internaționale. O abordare din perspectiva școlii austriece. Predă cursuri de politici economice comparate, concepte și principii economice, comerț internațional, politici comerciale, guvernanță corporativă și piețe financiare internaționale.

Întâlnirea va consta într-o prezentare, urmată de o sesiune de întrebări și discuții. Numărul maxim de participanți înscriși este de 15 și va avea loc sâmbătă, 19 noiembrie 2016, ora 10,00. Durata întâlnirii este de cca 3h.

Cursul se transmite și on-line live pentru cei ce nu pot ajunge fizic la curs. Alte detalii aici

FOTO: Academia Privată

Articole similare

Top